Pengurusan pengambilan kalori

Hihihi,,tips kesihatan pula untuk siaran hari ini. I'm very much concern about health lately. Not only for me but also for my beloved family.

Many people area always forgot about the calorie that they have taken a day. especially during the eve, OMG, eating without a problem and they even worried of what gonna happen in the future. Managing calorie for your body is very important. Remember that, people need body to live.

Sayangilah tubuh anda. Hah gitu ler tema entry hari ini.....Secara amnya, seorang wanita memerlukan kalori sekitar 1500 -1900 kkal manakala bagi lelaki pula 1900 - 2400 kkal sehari. Kalori ini digunakan untuk menunjukkan jumlah tenaga yang terkandung dalam makanan. Kalori ni biasanya di dapati dari karboohidrat, lemak dah juga protein.

Jumlah kalori dalam makanan diperlukan untuk menghitung keseimbangan tenaga. Apabila jumlah tenaga yang dimakan kecil dari kalori yang digunakan, berat badan akan berkurang keranacadangan tenaga dari lemak akan digunakan. Sebaliknya apabila jumlah kalori yang masuk adalah lebih besar dari kalori yang digunakan maka berat badan akan meningkat kerana lebihan itu akan tersimpan sebagai lemak.

Justeru bijak lah menguruskan pengambilan kalori kita seharian. Jangan lupakan lakukan aktiviti kecerdasan walaupun ianya hanyalah sekadar berjalan kaki atau naik turun tangga. Selamat menjaga kesihatan

***pstttt! Ada dua lagi handbag yang still available boleh clik sini LELONG

Comments

Popular posts from this blog

Akhirnya..jadi juga kailan goreng ala chinese ni...

Pediasure susu pilihan

My Baby Boy is Sick