Followers

Tuesday, July 9, 2013

Kain oh kain

Lipat lain memang perkara paling akhir dalam seksyen kemas rumah yang akan kita buat. Betui tak? Heeee, kalau dalam FB selalu sangat kak M part lopat melipat kain ni.

Samalah dengan kak M di sini. Baru anak tiga yapi kalau 3 hari tak lipat kain. Mak aii! Menimbun tinggi jadinya. Tapikan kak M paling suka kalau mertua datang ke rumah..tau kenapa? Sebab mertua kak M ni memang hobi dia lipat kain..hehe...pernah suatu ketika dulu dia datang dok dengan kak M sebulan sambil jaga dan monitor kak M masa dalam lantang..perggg! Memang tak sempat kain tu menimbun. Asal basunh jer, sidai dan kering, angkat dan lipat dan susun. Memang lengkap satu pakej...kan...pantas gitu.


Macam kak M yang bekerjaya ni memang akan basuh kain hari hari. Biasanya balik kerja jam 6 petang tu kak M dah basuh dan terus sidai..esok balik kerja baru angkat dan sidai yang baru. Kalau tak akan marathon pula membasuh basuh baju dan tak cukul ampaian. Kena pula musim hujan kan..hah lagi haru. Jadi jalan selamat basuh ler hari hari.

Hari ni jon kita kongsi kaedah lah kononnya bagaimana untuk mengatasi masalah kain 
baju tak terlipat ni.

Mana lah ada di antaranya ada persamaan dengan apa yang kalian pernah lakukan.

1. Paling biasa basuh lah baju setiap hari dan sidai dan angkat dan lipat serta simpan terus dalam almari. Memang sukar ler juga nak sampai ke tahap ni kan. Heheh tapi jangan lupa pada pepatah usaha itu tangga kejayaan.

2. Kain baju yang siap dibasuh tu gunakan penyangkut baju atau omputeh cakap hanger bila menidainya di ampaian. Bila dah kering terus angkut sekali dengan hanger dan gantung dalam aknari terus. Yang macam ni memang selesai masalah baju tak kipat menimbun cuma kena ada cukup lemari untuk gantung lah. Siap sekali semua pakaian kecik kecik pun boleh hanger juga. Hehehe..selesai masalah.

3. Latih anak anak kecil agar suka melipat kain. Boleh belu gadget macam papan tu untuk mendatangkan minat pada mereka dengan aktiviti lipat melupat kain ini. Bagai kata pepataj melentur aur biarlah dari rebungnya...tak gitu.

4. Hantar baju kat kedai dobi. Ambil pakej sereka dan lipat sekali. Ini memang zassss selesai segala hal cuma perlukan ongkos....

Ha amacam? Ada ke yang kena mengena dengan you olls..hehhe...apapun untuk hari ni kak M dah siap pun satu pusingan lipat kain. Kak M biasanya lipat dalam bilik tidur sambil layan anak anak main masak masak...hehhe






.





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...