Followers

Saturday, March 22, 2014

Krisis Air Belum Berkesudahan

Tempat korang kena catu tak?.aisey..kak emma ni dalan zon 2 memang dalam kawasan zlcatu. 2 hari ada air dan dua hari takder air.

walaupun hujan dah turun lebat kebelakangan ni, kawasan kami masih di catu. Tau kenapa? Sebab hujan hanya kat kawasan kami ajer, kat kawasan tadahan tak hujan lun, hahahha tu la pasal empangan masih tahap kritikal.


Bila dah kena catu gini,  baru la tau berjimat guna air kan. Hah tadahan dirumah pun berterusan. Macam macam kaedah pun boleh guna. Kak M ni kelewatan cari tong air. Lagi pun kak M dok pikir kalau dah habis catuan mana pula aku nak sorok tong air besar gedabak tu. Maka kak M gunalah apa saja yang ada dalam rumah ni untuk tadah air.

Yang penting bekalan air untuk seisi keluarga cukup. Cukup la untuk mandi sorang 3 cedok, cukup untuk masak, cukup untuk bersuci dan berwuduk. Itu yang paling penting. Untuk minuman kak M dah simpan ait dr penapis dah bertong tong dah.


Hah habis periuk belangan kak M penuh di di isi air. Ini untuk basuk basuk pinggan mangsung dan basuh tangan.

Insya Allah sehingga kini masih boleh bertahan. Kita doakan hujan yang berterusan dan ada peningkatan air di empangan. Semuanya adalah ujian dari Allah yang hatus kita terima dengan redho.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...