Lemau

Masa memula kak-M dok kawan dengan orang KL neh, memang terkejut tergempar juga dengan bahasa depa. Lemau adalah sama maksudnya dengan masuk angin. Kalau makanan yang rapuh dikatakan lemau setelah makanan itu masuk angin dan tidak lagi menjadi rapuh atau rangup.

Kalau orang pun, boleh ler juga di sama ertikan dengan lemau bilamana badannya asik lemah-lemah keletihan dan sendawa tak berenti-renti..huhuu, Gitu ler kisah nya dengan kak-M nih. Terasa alahai lemaunya badan aku ni. Dalam kepala dok terbayangkan berada di SpaQ gitu (kih kih kih) diurut nyaman satu badan.


Itulah kesannya bila habis Ramadhan kita raikan Syawal. Masuk jer kerja hampir setiap hari ada jer jamuan sana sini. Hari ini saja kak-M ada 3 jemputan. Meeting pagi ada breakfast boleh tahan ler juga. Pastu lunch bersama committee ke Intekma Resort, jamuan ala raya ler juga. Pastu petang ada meeting kat office lagi, minum petang ada mee goreng, kuih bagai. Adoiii! penuh sendat perut. Mujur kancing kain tak tercabut..huuuuuu.


Mana taknya badan tu jadi lemau kan..Dah macam-macam mak nenek bedal jer semua. No No No..lepas ni dah kena pilih memilih la..tak sanggup eh den jadi lomau gini ha....

Esok insyaAllah, kena kontrol, makanlah ala kadar gitu. Janganlah sangat terlalu berlebihan. Satu hal lagi kalau udah terlebih kenyang, sememangnya mengantuk lah, habeh camno ko nak buat keja kan? Ha, baru padan muko kau bila kerja tak siap.,...

okeh..ni saja sekian.

Comments

Popular posts from this blog

Akhirnya..jadi juga kailan goreng ala chinese ni...

Pediasure susu pilihan

My Baby Boy is Sick