Sambal sotong paling sedap di dunia, depa la kata...



Teringat kak-M pada zaman belajar kat USM dulu, lebih kurang tahun 1999 - 2001 macam tu lah. Masa tu kak-M tinggal kat rumah sewa dengan kawan-kawan sebab memang tak dapat asrama . Hanya pelajar tahun pertama dan aktif persatuan dan sukan untuk varsiti jer berpeluang tingal di Asrama. Kak-M masa tu menyewa di Minden Height, Memang best kawasan tu, macam tempat orang-orang kaya gitu, walhal student jer dok sampai 10 orang.Hahahhaha. Macam sardin kan . 

Apapun alhamdulillah akhirnya kami semua berjaya mendapatkan segulung ijazah. Masa kak-M di tahun kedua, kak-M dan seorang sahabat ni saja cecuba untuk berniaga, we all jual nasi lemak bungkus.Hehehhehe. Memang laku lah, siap ada kangkung bagai dalam tu. Kitaorang hantar ke setiap desasiswa. Paling menarik depa puji sambal nasi lemak tu. Kak-M pun tak teringat sambal bilis or sambal sotong yang di buat ketika itu. 

Mengingatkan lagenda jual nasi lemak masa kat USM tu, secara tak langsung kak-M teringat seorang sahabat, kira pangkat adiklah sebab dia lebih muda dari kak-M walaupun kami sekelas. Tah waktu bila kak-M masak sambal sotong, maybe masa kat rumah sewa kot dan dia suka sangat dengan sambal tu sehinggalah dia cakap inilah sambal sotong paling sedap di dunia..hahaahha, Lina oh Lina rindu sungguh akak pada Lina yang pok pet pok pet ni. Dan sekarang Lina berada di Sarawak, bertugas di kampung lamannya. 

Hari ni kak-M bikin sambal sotong tu. Tapi tak taulah sama ke sedapnya dengan sambal yang Lina makan dulu.   Apaun ianya kekal menjadi suatu memori yang sangat manis.                                                                                                                                                                                                           

Comments

Popular posts from this blog

Akhirnya..jadi juga kailan goreng ala chinese ni...

Pediasure susu pilihan

My Baby Boy is Sick