Sakit Sendi

Menderita sakit sendi? Oh tidak, memang sangat memilukan. Sakit sendi ni tidak hanya pada orang tua atau warga emas tetapi juga golongan muda. Sukar dalam pergerakan apatah lagi melakukan aktiviti seharian. Maklumkan zaman sekarang macam macam kerja kita lakukan. Faktor pemakanan juga menymbang kepada datangnya penyakit ini.  Oklah, Kak-M just nak share sedikit maklumat berkenaan sumber makanan cegah sakit sendi. jom baca. Maklumat ini adalah dari majalah wanita.

1. Strawberi
Buah ini baik kerana ia kaya dengan vitamin C yang bagus dalam mencegah perkembangan sakit sendi dan penipisan tulang rawan. Sumber vitamin C juga boleh diperolehi dari buahan lain seperti Oren dan paprika merah.

2. Minyak zaitun
minyak ini mngandungi poliferol didalmnya boleh membantu mengurangkan peradangan di dalam tubuh.

3. Ikan Salmon
Ikan Salmon merupakan sumber vitamin D dan Omega 3. Vitamin D dapat mengurangkan rasa sakit pada sendi. Omega 3 sangat baik untuk tubuh kerana sifat anti inflamasi.

4. Teh hijau
Minuman ini mengandungi zat anti oksidan yang dikenali sebagai katekin iaitu zat anti inflamasi yang mampu melambatkan kerosakan tulang rawan pada pengidap artritis.

5. Sayuran hijau
Sayuran hijau kaya debgab vitamin Kiaitu nutrisi yang mampu mencegah osteoartritis.

sekian terima kasih

Comments

mama aini said…
salam m..wah2 best info ni...thanks m...
indah.com said…
sakit sendi ni mungkin bersabit ngan urik asid jugak kot
emma marini said…
betui juga..terlebih asid urik dalam badan, selalu makan seafood tak hengat donia...

Popular posts from this blog

Akhirnya..jadi juga kailan goreng ala chinese ni...

Pediasure susu pilihan

My Baby Boy is Sick