Followers

Saturday, January 22, 2011

Buang Khurafat Tentang Tanam Uri

Saya sangat tertarik dengan tajuk pada Harian Metro ruangan fikrah salam. Ni semua tentang tanam uri. Pada yang pernah melahirkan anak dan kepada bapa-bapa yang menerima kelahiran anak, kat mana you all tanam uri tu?

Teringat saya masa melahirkan anak pertama dulu di Manchester, England. Masa tu tahun 2003. Kami kat sana 4 tahun belajar suami isteri. Alkisah selepas melahirkan anak pertama, incik hubby pun mintalah uri (Plasenta) dari nurse nak bawa balik. Nurse pun tanya nak buat apa sebab nurse tu kata kalau tak amik pun dorang akan bakar benda tu. Kerana kawan-kawan kat sana dah pesan takut depa ni amik buat ingredient kosmetik ka, atau mungkin ubat-ubatan, maka kami pun amik bawa balik. Dah sampai rumah, simpan dulu dalam fridge sebab incik hubby tak reti nak basuh. Bila mak n abah sampai dari Malaysia, maka mak pun tulun basuh uri tu dan bungkus dengan kain untuk di tanam. Satu hal pula nak tanam kat mana. Mujurlah rumah sewa kami tu ada sekangkang kera tanah..huk huk huk jenuhlah depa dok cangkui tanah berbatu2 nak tanam uri tu.. selamat kiranya....Anak kedua pun sama jugak.

Anak ketiga saya lahir di Malaysia. Abang n kakak dia panggil Anak 1 Malaysia gitu..eheeee....Lahir di KPJ Selangor, urinya kali ini, ibu mertuaku bagi kawan dia tolong basuh. Kali ni ibu mertuaku yang uruskan dengan bantuan incik hubby.. Dia cakap kena tanak kat depan-depan rumah..ok lah ada tanah luas depan rumah nenel so tanamlah kat situ, pastu dia cakap kena buh pensel , raba (pemadam), esok2 anak ko cepat menulis, membaca bagai. Ha..lagu tu ka...incik hubby kata baik buh tiket kapal terbang juga, manatau dia buleh pi ngaji di luaq negeri ka..ahahahahha..macam-macam no. Kalau anak pompuan kena tanam uri dia tepi2 jalan, mudah dapat jodoh la konon. Pastu pula jangan tanam kat tanah berair satni budak tu kembung pulak.Tudia macam2 tok nenek nih punya petua dan pantang larang.

Yang sebenarnya, uri tu dibasuh sebab tak mau bagi dia berbau yang boleh dihidu oleh anjing ka or binatang2 len. Tanam pun nak bagi dia mudah reput salam tanah tu...so len-len kaedah tu cumalah khurafat belaka....untuk cerita lebih terperinci pi la baca kat metro tu ya...

*** secara tak langsung saya bagitau reader yang saya ada 3 anak..ehhhehe

4 comments:

Encik MamaT said...

itu kalau orang dulu2.. kalau orang sekarang ni.. patut tanam laptop ke.. komputer skali ke.. hehe...

~~su manje~~~ said...

salam ziarah t/hari dari su manje

Emma said...

Encik MamaT : tu la...mudah-mudahan buleh jadi blogger mak mak bapak dia juga..heeeeee

Emma said...

Su manje: ziarah la su, tak kena tol pun...nanti kita ziarah awak pula yer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...